Abilitatea de baza in constiinta sociala este empatia- a simti ceea ce gandesc si simt ceilalti,fara ca ei sa exprime asta in cuvinte.Noi le trimitem continuu semnale altora cu privire la sentimentele noastre prin tonul vocii,expresia faciala,gesturi,precum si prin alte numeroase canale nonverbale.Oamenii difera foarte mult cu privire la cat de bine pot citi aceste semnale.
Exista trei tipuri de empatie:empatie cognitiva,empatia emotionala si preocuparea empatica.
Prima este empatia cognitiva:stiu cum vezi tu lucrurile,pot sa urmaresc perspectiva ta.Managerii inzestrati cu acest tip de empatie sunt capabili sa obtina performante mai bune decat era de asteptat din partea angajatilor,deoarece acestia pot exprima lucrurile in asa fel incat oamenii sa le poata intelege-si asta ii motiveaza.Directorii cu un nivel ridicat de empatie cognitiva tind sa se descurce mai bine in relatiile cu partenerii straini,pentru ca acestia percep mai repede regulile nescrise ale unei alte culturi.
Al doilea tip este empatia emotionala:simt ceea ce simti si tu.Aceasta este baza pentru relatiile si chimia interumane.Oamenii care exceleaza la capitolul empatie emotionala sunt buni consilieri,profesori,manageri in relatiile cu clientii si lideri de grup datorita abilitatii de a simti rapid cum reactioneaza ceilalti.
Al treilea tip este preocuparea empatica:simt ca ai nevoie de ajutor si,in mod spontan,sunt gata sa ti-l ofer.Oamenii care au o astfel de empatie sunt buni membri intr-un grup,intr-o organizatie sau o comunitate,ei se ofera sa ajute in mod voluntar cand este necesar.
Empatia reprezinta fundatia compasiunii.Trebuie sa simti prin ce trece o alta persoana pentru a simti compasiune pentru cei din jur.
Etapele parcurse difera de la preocuparea stricta fata de propria persoana pana la a-i observa pe altii si a fi empatici cu ei,pentru a le intelege nevoile si a da dovada de preocupare empatica -si apoi apar sentimentele de compasiune,cand ii ajutam pe ceilalti.
Tipurile diferite de empatie par sa se bazeze pe circuite distincte ale creierului.Empatia emotionala ,de exemplu,a fost studiata de catre Tania Singer,neurolog la Institutul Max Planck din Germania.
El constata ca citirea emotiilor celorlalti inseamna,la nivel cerebral,ca mai intai sa identificam acele emotii in noi insine.
El a facut studii cu tehnica rezonantei magnetice pe cupluri-de exemplu,unuia dintre parteneri i se scaneaza creierul in timp ce urmareste cum celalalt partener este pe cale sa sufere un soc.
In momentul in care partenerul observator vede acest lucru,se activeaza acea parte a creierului sau ca in cazul in care ar suferi acel soc in realitate,nu ca si cand doar si-ar privi partenerul.
Paul Ekman,expert mondial in exprimarea faciala a emotiilor,este cercetatorul care a inspirat serialul Lie to Me unde personajul principal rezolva crime prin detectarea modului in care oamenii simt cu adevarat mai degraba decat sa cerceteze ceea ce incearca ei sa ascunda.
El detecteaza minciunile prin intermediul unor subtile indicii nonverbale prin care oamenii isi dezvaluie adevaratele sentimente.Ekman a proiectat un program de formare care ne permite sa citim expresiile faciale ale unei persoane in doar o cincime de secunda,un timp prea scurt pentru o identificare constienta a acestora.Prin acest training,oamenii pot sa-si imbunatateasca abilitatea de a citi emotiile trecatoare,dar revoltatoare,de pe fata cuiva-si pot invata acest lucru in aproximativ o ora.
O alta metoda pentru stimularea empatiei este sa pui niste oameni sa vizioneze un video sau un film fara sonor si sa ghiceasca emotiile personajelor,verificand apoi presupunerile lor cu ceea ce se intampla de fapt.
Cu alte cuvinte,oferind circuitelor neuronale active in empatie feedbackul cu privire la modul in care alta persoana simte sau gandeste cu adevarat,le ajutam pe acestea in procesul de invatare.
Autor:
Daniel Goleman
Sursa foto:
The New York Times