‚’’ARTA DE A CITI ESTE ABILITATEA DE A PRINDE SENSUL ORICAREI COMUNICARI CAT MAI BINE CU PUTINTA’’
M.ADLER&C.V.DOREN
PASUL 1:Lectura preliminara a cartii
PASUL 2:Lectura activa cand se iau notite
PASUL 3:Revizuirea notitelor
1.LECTURA PRELIMINARA A CARTII
Inainte de a va cufunda in text si de a citi trebuie sa va acordati cateva minute ca sa vedeti’’imaginea de ansamblu’’ a unei carti.
Iata cateva sugestii:
Primul lucru pe care trebuie sa il faceti este sa cititi prima coperta si coperta a patra .Cititi fragmentele de declaratii despre carte sau rezumatul de pe spate.Cititi biografia autorului pentru a vedea in ce fel este autorizat sa discute subiectul cartii.Deschideti cartea la paginile de introducere si treceti-le repede in revista.Autorul a mai scris si alte carti pe acelasi subiect?Cui ii este dedicata cartea?Aduce multumiri cuiva in mod special?Cititi cuvantul inainte,prefata si introducerea pentru ca acestea va pot oferi indicatii pretioase despre principalele idei ale cartii.Acordati-va cateva momente pentru a trece in revista cuprinsul cartii.
Erneste Hemingway remarca odata ca scriitura buna seamana cu arhitectura,nu cu designul de interior,prin urmare analizati arhitectura cartii inainte de a incepe sa o cititi.
Dupa ce cititi cuprinsul,mergeti la inceputul fiecarui capitol si cititi titlurile din interiorul capitolului,explorati paragraful introductiv.
Lectura preliminara poate conta enorm,poate insemna diferenta dintre a intelege pe deplin mesajul autorului si a nu intelege deloc despre ce este vorba .
Consuma poate,10 minute in plus ,dar este un timp petrecut cu folos deoarece poate duce la o intelegere si o decodificare mult mai buna.
2.LECTURA ACTIVA
Este procesul mental al formularii si gasirii raspunsurilor la intrebari,cu scopul de a obtine informatii si de a ne dezvolta intelegerea.
Este usor de inteles faptul ca cititorii care formuleaza intrebari mai multe si mai bune,adica mai profunde,vor fi rasplatiti cu o experienta de lectura mai bogata.
FORMULATI INTREBARI DIFICILE-CAT MAI MULTE!
La aceasta se refera expresia’’ a citi printre randuri’’
Atunci cand citim printre randuri luam informatiile scrise in sensul de la prima vedere.Cautam mai profund,gandim mai intens,formulam intrebari mai dificile,incercam sa gasim adevaratul inteles.
Incercam sa intelegem mai bine textul si prin aceasta,sa ne intelegem mai bine pe noi insine si lumea din jur.
Pentru a explica cel mai bine diferenta dintre o lectura superficiala,in cautare de informatii,si o lectura activa,in cautarea sensului,ganditi-va la Alice in tara minunilor de Lewis Carroll.
Cand aceasta carte este citita de copii,ei citesc in principal cautand informatii,li se pare ca povestea si personajele bizare din carte sunt incantatoare si se distreaza de minune.
Dar povestea clasica a lui Carroll poate fi citita si la un nivel mult mai profund,dupa cum dovedeste si faptul ca Alice in tara minunilor ocupa locul al treilea in topul celor mai citate carti in limba engleza,dupa Biblie si sonetele lui Shakespeare.Atunci cand cartea este citita de adulti,care cauta sensul,ei se gasesc in fata unei opere de arta literara,cu multe straturi de intelesuri.
LUATI NOTITE!
Formularea si gasirea de raspunsuri la intrebari pe durata lecturii este unul dintre mijloacele de baza prin care cititorii isi insusesc textul.
Cand citesti,poti avea la indemana un marker si un creion pentru a insemna pasajele importante si pentru a scrie notite pe margine pe masura ce avansezi,poti deasemenea sa subliniezi sau sa incercuiesti conceptele-cheie.
Pe masura ce va obisnuiti sa luati notite pe propriile carti,va veti dezvolta un sistem propriu.
3.REVIZUIREA NOTITELOR
Ultima etapa are rolul de a creste gradul de intelegere a textului.
Dupa ce ati terminat o carte,felicitati-va pentru ca ati dus sarcina la bun sfarsit si puneti cartea deoparte.Dupa aproximativ o saptamana,reluati cartea , acordati-va zece minute pentru a o trece din nou in revista si cititi notitele si pasajele subliniate.
Iata o gluma pentru a va arata cat de importanta este revizuirea materialului:
Fetita si pepenele
Intr-o zi,o fetita a vizitat o ferma si a vrut sa cumpere un pepene mare.
‚’’Cel mare pe care ai pus mana costa 3 dolari’’,a spus fermierul.
‚’’Eu nu am decat 30 de centi’’,spuse fetita.
‚’’Cu 30 de centi nu poti cumpara decat un pepene mic’’, a raspuns fermierul.
‚’’Ce parere ai de acesta?’’,a spus el,aratandu-i un pepene mic din camp.
‚’’Bine,il iau pe acesta’’,a zambit fetita.
‚’’Iata cei 30 de centi.Dar lasa-l pe camp,o sa ma intorc peste o luna sa il iau.’’
Isteata fetita,nu-i asa?Stia ca rabdarea ei va fi rasplatita.Daca astepta o luna,putea avea un pepene mare si bine copt la pretul unuia mic si verde.
Asemenea fetitei,vom primi recompense mari atunci cand vom reciti o carte la cateva saptamani-sau chiar luni sau ani-dupa ce am citit-o pentru prima oara.Ne uimeste sa observam cat de multe am uitat pe masura ce revedem o carte,iar ideile si sensurile revin in valuri,odata ce trecem prin sectiunile subliniate,amintindu-ne faptul ca acesta noua lectura a meritat asteptarea.
Recitirea unei carti iti reaminteste de asemenea ca timpul si efortul depus pentru a citi ne aduce mari beneficii.Asemenea pietei de actiuni,nu vedem beneficiile decat dupa ani si ani.
Dar beneficiile lecturii sunt considerabile..si foarte reale..
‚’’Orice om care stie sa citeasca detine puterea de a se dezvolta,de a-si multiplica fatetele existentei,de a-si face viata mai plina,mai semnificativa,mai interesanta.’’
ALDOUS HUXLEY