Articole de dezvoltare personala

Artterapia văzută ca o alternativă la comunicarea verbală în lucrul cu copiii din spectrul autismului.

Artterapia este potrivita  pentru autism din mai multe motive. Una dintre caracteristicile distinctive ale autismului este comunicarea afectată. Auto-exprimarea și limbajul verbal sunt adesea deosebit de dificile. O persoană cu autism scrie „Pur și simplu nu am putut scoate cuvintele mele. A fost ca o mare bâlbâială  …tipatul era singurul mod în care puteam comunica. ” Arta oferă un mod pentru persoanele care au probleme  să se exprime direct, fără cuvinte. Persoanele cu autism sunt adesea gânditori  și mulți raportează că „gândesc în imagini”. Exprimarea sentimentelor și ideilor prin imagini este foarte naturală pentru astfel de persoane și poate fi o ușurare binevenită in lupta de zi cu zi când folosesc cuvintele în mod eficient.

Oamenii autiști tind să se lupte și cu probleme sociale, cum ar fi interpretarea tonului vocii și a expresiei faciale, și se pot simți inconfortabil în raport cu ceilalți. Interacțiunile  cum ar fi conversațiile, sunt adesea extrem de intimidante și stresante. Pentru astfel de oameni, lucrul alături de un terapeut poate fi mult mai confortabil. Deoarece cele două părți se concentrează asupra nevoii clientului de a crea arta o legătură puternică poate fi falsificată fără a fi nevoie inițial de interacțiune directă față în față.

Arta poate fi de asemenea un facilitator minunat în formarea conexiunilor cu semenii. Cooperarea, preluarea, respectarea diferențelor și alte abilități sociale pot fi exersate într-un cadru plăcut, natural. Persoanele cu autism se pot lupta, de asemenea, pentru a înțelege perspectivele altor persoane; privirea operei de artă a unui coleg oferă un mod concret de a „vedea” punctul de vedere al altei persoane. Lucrul împreună la proiecte de grup încurajează cooperarea, munca în echipă și un sentiment de acceptare.
Art-terapia poate aborda tulburarea de procesare senzorială (SPD)

Art-terapia este ideală și pentru abordarea tulburării de procesare senzorială (SPD), o problemă omniprezentă în autism, care contribuie la o mulțime de emoții și comportamente dificile, dar este adesea neglijată prea des. Aparent senzații inofensive, cum ar fi textura covorului, iluminarea fluorescentă, alimentele crocante, zumzetul unui frigider, pot fi iritante sau chiar plictisitoare pentru persoanele cu autism („ca unghiile de pe o cretă”  ).

Când sunt astfel suprastimulate, persoanele cu autism pot deveni agitate, evitate sau pur și simplu „închise” și devin impasibile pentru a scăpa de stimulul neplăcut.

Unul dintre cele mai comune obiective în terapia prin artă este creșterea toleranței la stimuli neplăcuti, în același timp cu canalizarea comportamentului de auto-stimulare către o activitate mai creativă. Deoarece arta este plăcută în mod natural pentru aproape toți copiii, cu autism sau nu, ei sunt mai susceptibili să tolereze texturile și mirosurile pe care altfel le-ar putea evita atunci când fac parte dintr-un proces de artă distractivă. Un copil ar putea descoperi că poate face față la manevrarea unor fâșii subțiri, acoperite cu bucati de ziar, de exemplu, atunci când face parte dintr-un proiect amuzant de artizanat machete de hârtie. Confruntarea repetată a stimulilor pe care ei preferă să-i evite ajută la desensibilizarea  lor, ceea ce face ca totul sa fie mai suportabil atunci când întâlnesc aceste senzații în viața de zi cu zi. Un copil care a învățat să se ocupe cu macheta de hârtie, de exemplu, ar putea atunci să constate că manipularea săpunului  nu mai este atât de neplăcut.

Fixările senzoriale sunt o altă caracteristică comună a autismului. Unii oameni pot privi cu atenție la degetele lor în timp ce le flutură  sau răsucind la nesfârșit benzi minuscule de hârtie. Implicarea repetitivă în astfel de comportamente de auto-stimulare (sau „stingere”) poate face persoanele cu autism să iasă în evidență, să le împiedice să interacționeze cu ceilalți și să le distragă de la alte activități, cum ar fi munca școlară sau jocul. Pe de altă parte, aceste senzații pot oferi anumite sentimente calmante, liniștitoare atunci când persoana este agitată.

Masina obligatorie de hârtie la creat colaje frumoase

Un copil autist a fost disciplinat la școală pentru obiceiul său compulsiv de a mărunți hârtie. Atunci când a fost învățat să-și folosească dragostea de mărunțire pentru a face colaj, copilul a îmbrățișat acest nou model. Astăzi, Grant Manier câștigă premii pentru colajele sale uimitoare, realiste, realizate cu mii de fâșii  de hârtie și alte mijloace  mărunțite. Un alt artist de succes, obsedat de răsucit bucăți de hârtie, face acum artă folosind legături răsucite. Acest tip de realizare a artei poate ajuta la transformarea unui comportament care odată a cauzat probleme sociale într-o formă de exprimare și bucurie de sine.

Art-terapia este o formă unică de tratament pentru autism, deoarece ajută la atenuarea simptomelor, în timp ce, de asemenea, canalizează comportamentele autiste către  o ieșire expresivă, creativă și promovează comunicarea, creșterea emoțională și integrarea senzorială, stimulând, de asemenea, interacțiunea socială într-un cadru distractiv.

Sursa foto:internet

Lasă un răspuns